Ceny ojetých aut porostou v prvním čtvrtletí o pět procent. Zdražování by mělo pokračovat i po celý zbytek roku 2022. Celosvětová krize v automobilovém průmyslu, způsobená nedostatkem čipů, materiálů, ale i pracovních kapacit, ovlivňuje i trh s ojetými vozidly. Počet nabízených ojetých vozů klesl na krizovou úroveň z roku 2009. Uvedl ředitel společnosti s ojetými vozy Carvago Jakub Šulta.
„Zatímco dříve se počet ojetých automobilů každoročně zvyšoval o jedno až tři procenta v poměru k počtu automobilů na silnicích, v současnosti je počet inzerovaných automobilů stejný jako před 12 lety, kdy svět zmítala globální hospodářská krize. Situace je tedy vážná a bude se dál zhoršovat,“ zhodnotil Šulta.
Pokračoval, že problém budou mít zejména lidé, kteří odkládali koupi auta v naději, že ceny začnou brzy opět klesat. „Automobilový sektor je jedním z mála segmentů, který v adventním období nenabízí zákazníkům lepší ceny. Nemůžeme doufat ani ve skutečné slevy na ojetá vozidla, která od prvního ledna zestárnou o rok. Naopak, automobilů bude ještě méně a budou dražší. Stačí sledovat dynamiku trhu ,“ konstatoval Šulta.
Jak vyplývá z analýzy společnosti, od ledna do října letošního roku narostly ceny ojetých aut v průměru o 13 %. Průměrná cena auta s nájezdem 500 až 500.000 kilometrů bez přívlastku „havarované“ as cenou do 100.000 eur narostla z 15.000 eur na 17.000 eur.
Majitelé aut, kteří počkali s prodejem, vydělali navíc 2000 eur. Kupující si za auto připlatili a koupili horší nebo alespoň opotřebovanější auto. Na začátku roku ukazoval tachometr nabízených ojetých vozů v průměru 111.000 najetých kilometrů, v říjnu 118.000. Pro mnoho řidičů představuje rozdíl 7000 kilometrů celoroční nájezd kilometrů.
Na základě analýzy se očekává, že nabídka automobilů k prodeji se v prvním čtvrtletí 2022 sníží o dalších pět až deset procent. „Existují tři důvody pro další růst cen ojetých aut – další odstávky výroby během vánočních týdnů, cyklicky nižší prodej aut v prosinci a současná neochota lidí dávat svá auta na prodej. To vše bude mít vliv na ceny,“ komentoval Šulta.
Ochota lokálních prodejců aut poskytovat slevy se snížila, sestavují čekací listiny na žádané modely a dokonce spekulují s ojetými vozidly. Sázejí na to, že čím dříve nakoupí a čím později prodají, tím většího zisku dosáhnou.

Slovenští prodejci si každý den objednávají zahraniční ojetá auta v kamionech, aby měli po Novém roce co prodávat. Požadují zejména modely, které jsou na místním trhu již nedostatkové. Kromě toho reálně stahují ze svých nabídek auta, o kterých vědí, že je budou moci prodat s vyšším ziskem o šest měsíců.
„Na trhu jasně vidíme, že obchodníci jsou si dobře vědomi aktuálních podmínek na trhu a situaci využívají. Uměle tak vzniká dodatečný tlak na rychlejší zvyšování cen. Kdo tedy uvažuje o koupi ojetého vozidla, měl by jednat rychle. Zlepšení situace na trhu totiž není na dohled,“ dodal Šulta.